21. århundredes kompetencer

65 % af de børn, som i disse år begynder i skole, kommer til at arbejde med jobtyper, der ikke eksisterer i dag!

(World Economic Forum, 2016)

I en verden i konstant forandring, hvor vi uddanner til en fremtid, vi ikke kender, skal fokus ikke kun være på, hvad eleverne skal lære (de konkrete fag); vi skal være mindst ligeså optagede af at give dem erfaringer med læring, som giver dem lyst og evne til at lære nyt hele livet. Fremtiden fordrer hele mennesker, der kan tænke selv, turde selv, være kritisk tænkende, og derfor har Gug Skole som indsatsområde at skabe undervisning i og med udgangspunkt i det 21. århundredes kompetencer.

illustration af det 21. århundredes kompetencer

Det 21. århundredes kompetencer er en samlet betegnelse for en række almene og tværfaglige kom­petencer; på Gug Skole arbejder vi med kreativitet, kommunikation, kritisk tænkning, kollaboration, teknologiforståelse, innovation og problemløsning. Dette sker som en integreret del af undervisningen, som læringsforløb i Hjørnehuset og som selvstændige fag i udskolingen (teknologiforståelse og innovation).