Ud over det almene trivselsarbejde, har vi på Gug Skole mulighed for at tilbyde sårbare elever i udskolingen et coachingforløb af ca. 5 sessioner. Et sådan forløb stiller lidt større krav til den unge, idet man selv aktivt er med til at opstille målet for forløbet.
Udgangspunkt for et coachingforløb:
- Et konkret mål – den unges ønske om – og vilje til - at ændre noget.
- Dette kan gå i mange retninger og kan eksempelvis handle om længerevarende konflikter, ensomhed, urealistiske krav til sig selv eller noget helt andet.
- Det er i høj grad den unge, som selv er med til at opstille mål og delmål. Den unge skal således være indstillet på dette.
- Den unge har forud for forløbet haft samtaler med klasselærer om behovet. Klasselærer vurderer at et coachingforløb vil være meningsfuldt i den givne situation og hjemmet kontaktes af klasselærer.
- Herfra foregår coachingforløbet udelukkende mellem den unge og ungecoach Katja Krogh Klitgaard.
Fokusområder i forløbet:
- At fremme selvtillid og selvværd hos den unge
- At lære den unge at forandre uhensigtsmæssige og begrænsende tanker til mere styrkende tanker og handlinger på en ikke-belærende måde.
- At give den unge oplevelsen af at kunne løse noget selv med støtte fra en voksen.
- At give den unge redskaber til, samt troen på, at hvis man har flyttet sig positivt før, så kan man gøre det igen.